Sensata: “Wij wéten dat we kwaliteit leveren”
Sensata Technologies Europa ontwikkelt en produceert kwalitatief goede producten met een extreem lage foutmarge, met name voor de Automotive. De kern hiervoor ligt in een organisatiebrede implementatie en toepassing van de Six Sigma methodologie. Er worden niet toevallig goede producten geproduceerd. Men kent er tot in detail de processen en producten en de parameters die relevant zijn voor de kwaliteit. Door de invoering en toepassing van Six Sigma heeft de organisatie een enorme professionele groei doorgemaakt.
“Wij wéten dat we kwaliteit leveren. Dat is geen toevalligheid.”
Henk Velten
Six Sigma Deployment Leader Sensata
“We zijn ons gaan realiseren dat we altijd continu topkwaliteit moeten leveren en niet ‘toevallig goede producten’. Daarom moeten we weten waarom onze producten goed zijn. En dat betekent dat je ze moet kennen. En dat doen we via dit model.”, aldus Henk Velten.
Henk vervolgt: “Als je eisen hebt, moet je deze vertalen naar CTQ’s (Critical to Quality, vertaling van klanteisen naar concrete meetbare kwaliteitsparameters). Daarvoor gebruiken we onder andere FMEA en Design of Experiments, een methode om de optimale instellingen van belangrijke parameters te vinden. We gebruiken de Six Sigma toolbox om de CTQ’s vast te stellen en daarna om er zeker van te zijn dat het proces zelf de uitkomst niet verstoort. We maken dus niet meer ‘toevallig goede producten’, maar we weten precies wat belangrijk is, met als resultaat een extreem lage foutmarge.”
Tips om succesvol Six Sigma in te voeren
“Deze manier van denken werd niet snel geaccepteerd in de organisatie. Wat we hierbij nodig hadden, was een sense of urgency. Die kreeg ik gelukkig doordat een klant, BMW, een keer riep dat we ervoor moesten zorgen niet met ‘Zuvällig gute Produkte’ maar met gegarandeerd goede producten te komen. Dat gaf intern de sense of urgency om DfSS (Design for Six Sigma) breder uit te rollen.”
Tips voor andere organisaties op het gebied van DfSS? Henk somt op: “Om te beginnen, zorg voor top down support om bottom up initiatieven te ondersteunen. Ook een duidelijke sense of urgency is nodig. Communiceer drie keer zoveel als je denkt dat nodig is, inclusief succes stories. Zorg verder voor een interne coördinator of deployment leader. En last but not least, gebruik externe expertise.“