Van theorie naar praktijk: Junior Consultant bij Stoneridge
Meteen enthousiast
“Ik leerde Symbol kennen in mijn tijd als teammanager van het Solar Team Eindhoven, een studententeam van de TU Eindhoven”, begint Wisse. “Met dit team bouwden we de Stella Terra, de eerste off-road auto die rijdt op energie van de zon. Symbol was een partner van dit project. Toen ik werd gevraagd of ik tot de start van mijn master in september 2024 voor Symbol wilde komen werken, was ik meteen enthousiast. Er werken gepassioneerde mensen met veel verschillende achtergronden, het sloot goed aan op mijn studie Technische Bedrijfskunde én ze boden mij een uitdagende opdracht. De keuze was dus snel gemaakt.”
Meteen enthousiast
“Ik leerde Symbol kennen in mijn tijd als teammanager van het Solar Team Eindhoven, een studententeam van de TU Eindhoven”, begint hij. “Met dit team bouwden we de Stella Terra, de eerste off-road auto die rijdt op energie van de zon. Symbol was een partner van dit project. Toen ik werd gevraagd of ik tot de start van mijn master in september 2024 voor Symbol wilde komen werken, was ik meteen enthousiast. Er werken gepassioneerde mensen met veel verschillende achtergronden, het sloot goed aan op mijn studie Technische Bedrijfskunde én ze boden mij een uitdagende opdracht. De keuze was dus snel gemaakt.”
Een uitdagende opdracht
Die uitdagende opdracht heeft Wisse uitgevoerd bij Stoneridge. Deze toonaangevende leverancier van camera- en monitorsystemen voor commerciële en industriële voertuigen levert aan topfabrikanten wereldwijd.
Hij vertelt: “In deze industrie moeten doorgevoerde wijzigingen in producten goed gedocumenteerd en met klanten gecommuniceerd worden. Transparantie staat voorop.
Daarom is er een Product Change Notification process (PCN), een proces waarmee klanten om goedkeuring wordt gevraagd voor aanpassingen. ”
Ruim 9000 documenten
Zijn eerste taak: het in kaart brengen van Part Submission Warrants. “Een PSW is een overeenkomst met klanten over een te leveren onderdeel. Je kunt het ook zien als een samenvatting van de Production Part Approval Process (PPAP). Klanten krijgen zo’n PSW via hun klantportaal of via de mail toegestuurd en moeten die ondertekenen. Wat bleek: ruim 9.000 documenten konden potentieel een PSW zijn, uiteindelijk gold dat voor 13% van die documenten.”
Overzicht voor de korte én de lange termijn
Eén van de wijzigingen waar klanten van op de hoogte gebracht moesten worden, had betrekking op de FAMOS-camera. In deze camera werd een wijziging doorgevoerd die de robuustheid van het product verbeterde en velduitval verminderde. “Ik heb een werkinstructie gemaakt voor de PCN. Hiermee communiceer je naar klanten dat er een wijziging gaat plaatsvinden en vraag je welke documenten ze hier graag voor willen ontvangen.
Standaard bestaat een PPAP uit 18 documenten, maar niet voor iedere klant zijn ze allemaal vereist. Per klant heb ik de wensen gedocumenteerd. Ook heb ik een overzicht gemaakt van wie per mail en wie via hun eigen klantportaal geïnformeerd moest worden. Bij klanten met een eigen portaal heb ik de login-informatie inzichtelijk gemaakt, omdat die vaak ontbrak. En ik heb bij alle klanten de gegevens van onze interne contactpersonen en accountmanagers geüpdatet. Het resultaat: overzicht voor de korte én de lange termijn.”
Een werkbare werkinstructie
Bij de werkinstructies voor de PPAP en PCN van de FAMOS-wijziging diende een bestaande template van Stoneridge als basis.
“Zo kon het gemakkelijk geïntegreerd worden in de organisatie”, vertelt Wisse. “Ik heb een procesflow diagram gemaakt met daarin alle stappen uit het proces en daarbij beschreven wie voor welke stap verantwoordelijk was én wanneer die persoon zijn of haar werkzaamheden verwachtte af te hebben.
Op basis van feedback van interne collega’s en van Peter Broks – de senior consultant van Symbol met wie ik wekelijks sparde – is een voor Stoneridge werkbaar eindproduct ontstaan. De eerste versie was bijvoorbeeld heel gedetailleerd, maar ik heb geleerd dat je soms informatie weg moet laten zodat mensen iets écht gaan gebruiken.”
Long term improvements
Wisse heeft aan meerdere duurzame verbeteringen gewerkt. “Voor de FAMOS-wijziging moest er zowel een algemene werkinstructie als klantspecifieke werkinstructies komen. Dit was een mooi voorbeeld van werken in de praktijk versus het standaardiseren van mijn werk om long term improvement mogelijk te maken. De werkinstructies zijn namelijk overdraagbaar.
Verder heb ik voor de interne organisatie de PCN-procedure uitgewerkt, zodat Stoneridge sneller een wijziging kan doorvoeren.
Hun huidige PCN was namelijk niet omvattend, wat zorgde voor veel vragen van klanten.
Deze vragen wil je vermijden, omdat ze tijd kosten en dus voor vertraging zorgen. Daarnaast heb ik een werkinstructie gemaakt voor mijn opvolger. Mijn werk, Customer Quality dus, wordt steeds belangrijker en er is steeds meer documentatie nodig, maar het is moeilijk om kwalitatieve mensen te vinden. Een goed overdrachtsdocument is dus heel wenselijk.”
De lessen van de Junior Consultant
Zelf heeft Wisse ook veel geleerd – meer dan hij van tevoren dacht dat mogelijk zou zijn in 6 maanden. “Ik heb bijvoorbeeld geleerd hoe je zorgt dat mensen intern en extern betrokken zijn en weten wat hun rol is. Dat doe je door een duidelijke planning te maken van je werkzaamheden en die met alle betrokkenen af te stemmen. Ook heb ik leren omgaan met mensen die altijd druk zijn, mensen die het liefst zonder planning werken én mensen die veel details vertellen of juist níet praten. Verder heb ik geleerd hoe belangrijk het is om zowel digitaal als fysiek een geordende werkplek te hebben. En ik heb geleerd hoe belangrijk het voor de commitment en saamhorigheid is om elkaar fysiek te zien. Je moet daar zijn waar ook geproduceerd wordt.”
Betrokkenheid bij Symbol
Hoewel Wisse fulltime bij Stoneridge was, bleef hij altijd betrokken bij Symbol. “Mijn collega’s zag ik bijvoorbeeld tijdens de kwartaalmeeting of een consultancy-dag. Wekelijks sparde ik zoals gezegd met Peter, die af en toe ook langskwam bij Stoneridge. Dat was voor zowel mij als de organisatie heel waardevol en leerzaam. En het gaf mijzelf en de opdrachtgever ook vertrouwen dat ik altijd op de kennis en ervaring van Peter kon terugvallen. Via Gerbrand en Juan bleef ik verder up-to-date over het reilen en zeilen binnen Symbol als organisatie, ook al was ik daar zo goed als niet aanwezig. Die betrokkenheid heb ik als heel motiverend en steunend ervaren. En als kers op de taart mocht ik bij Symbol de Lean Six Sigma Green Belt-opleiding volgen, waarvan ik de theorie nu op zak heb. Inmiddels ben ik begonnen aan mijn master en werk ik dus niet meer voor Symbol. Maar ik kan iedere Junior Consultant aanraden om op hun aanbod in te gaan als Symbol je benadert!”
Ook interessant om te lezen
Lean Six Sigma Green Belt 4o – Jouw sleutel tot digitale transformatie!
Lean Six Sigma Green Belt 4o: Jouw sleutel tot digitale transformatie In een wereld die steeds meer draait om digitalisering en automatisering, staan organisaties voor de uitdaging om hun processen toekomstbestendig te maken. Lean Six Sigma biedt al jaren een bewezen...
Data-analyse in organisaties: 6 tips voor succesvol projectmanagement
Data-analyse in projectorganisaties: 6 tips voor succesvol projectmanagement Worstelt jouw projectorganisatie met deadlines, budgetten of kwaliteitsstandaarden?Je bent niet alleen!In dit artikel deelt onze consultant Juan zijn expertise over hoe data-analysejouw...
Optimaliseer Kwaliteitsmanagement met AI Tools
Optimaliseer kwaliteitsmanagement met AI tools In de moderne bedrijfsomgeving wordt kwaliteitsmanagement steeds belangrijker. Bedrijven streven ernaar om producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren om zo klanttevredenheid en marktconcurrentie te waarborgen....