Lean Management
Lean Manufacturing kent vijf principes: Klantwaarde, Waardestroom, Flow, Pull en Continu verbeteren. Deze zijn beschreven door Womack, Jones en Roos in een tweetal succesvolle Lean-boeken getiteld ‘The machine that changed the World’ (1990) en ‘Lean Thinking’ (1996).
Beide boeken gaan over de revolutie in de industrie en beschrijven uitvoerig het ‘Toyota Productie Systeem’. Ze vergeleken deze manier van werken met de traditionele massaproductie zoals die werd toegepast door andere bedrijven in de westerse wereld. Zij beschreven de volgende vijf principes in hun boek ‘Lean Thinking’, gebaseerd op hetgeen ze geobserveerd hadden bij Toyota:
Lean-principes:
Lean-principes | Omschrijving |
Waarde | Definieer wat de waarde is voor de klant |
Waardestroom | Benoem de waardestroom; Elimineer verspilling |
Flow | Creëer een constante flow |
Pull | Produceer alleen op basis van vraag |
Perfectie | Continue verbetering |
In onze boeken uit de ‘Climbing the Mountain’-reeks worden deze principes en bijbehorende technieken uitvoerig beschreven. Ook worden voorbeelden beschreven die laten zien hoe het toepassen van deze principes en Lean-technieken resulteren in kortere doorlooptijden en betere kwaliteit.
Toyota heeft het ‘Toyota Productie Systeem’ (TPS) ontwikkeld. Het TPS heeft ideeën geleend van Ford, maar vervolgens is de ‘Just In Time’ filosofie door Toyota ontwikkeld om de problemen van de hoge voorraden te voorkomen. Het systeem gaat echter verder dan een opsomming van technische en logistieke tools. Het omvat ook principes over visie, samenwerking en management. Een gedetailleerde beschrijving van het systeem en de 14 principes staan beschreven in het boek ‘The Toyota Way’ (Jeffrey K. Liker, PhD, 2004).

Filosofie:
- Baseer managementbeslissingen op een lange termijn filosofie, zelfs als dat ten koste gaat van financiële doelstellingen op korte termijn.
Proces:
- Realiseer een continue Flow zodat problemen zichtbaar worden (Flow).
- Lever wanneer de klant daarom vraagt om overproductie te voorkomen (Pull).
- Zorg voor een gelijkmatige werkbelasting (Heijunka).
- Stop het proces bij kwaliteitsproblemen (Jidoka).
- Standaardiseer taken voor continue verbeteringen.
- Voorkom problemen door visueel management.
- Gebruik alleen betrouwbare en bewezen techniek.
Medewerkers & Partners:
- Ontwikkel leiders die de processen begrijpen en de filosofie uitdragen (Walk the Talk).
- Respecteer, ontwikkel en daag medewerkers en teams uit.
- Help leveranciers te verbeteren en daag ze uit.
Continu verbeteren:
- Ga naar de werkvloer om problemen goed te begrijpen (Go to Gemba).
- Neem beslissingen zorgvuldig o.b.v. consensus door alle opties af te wegen. Voer beslissingen daarna snel uit.
- Word een lerende organisatie door onophoudelijke reflectie (Hansei) en continue verbetering (Kaizen).