Gestandaardiseerd werk
‘Training Within Industry’ (TWI) is een praktische aanpak om Gestandaardiseerd Werk tot stand te brengen en te behouden. Dit programma gaat over ‘hands-on’ leren en oefenen, het leren van essentiële vaardigheden voor supervisors, teamleiders en iedereen die het werk van anderen aanstuurt.
TWI kent een lange geschiedenis van succes binnen zowel de industriële als transactionele omgevingen en is een essentieel element binnen Lean en continue verbeterprogramma’s. TWI genereert samenwerking en positieve arbeidsverhoudingen; het leert supervisors hoe ze snel en op een goede manier medewerkers kunnen trainen en het wordt gebruikt om problemen snel en efficiënt op te lossen.
“Zonder standaard is er geen logische basis om een beslissing te nemen of een actie te ondernemen.”
TWI bestaat uit de volgende drie pilaren:
- Job Relations(JR):
Job Relations leert ons de fundering van positieve arbeidsverhoudingen. Het ontwikkelen en onderhouden van deze relaties voorkomt dat problemen zich voordoen en is doorslaggevend in het verdienen van loyaliteit en samenwerking van anderen.
- Job Instruction(JI):
Job Instruction is ontworpen om fundamentele stabiliteit van de processen te ontwikkelen door ‘Gestandaardiseerd Werk’ of ‘Protocollen’ te implementeren. Dit programma leert de methode van het onderwijzen van medewerkers over hoe ze hun werk correct, veilig en nauwkeurig kunnen uitvoeren. Zoals vaak het geval is, worden de meeste processen uitgevoerd door verschillende medewerkers met verschillende methoden. Job Instruction vereist dat de ‘One best way’ wordt geïdentificeerd en het proces aan deze ‘One best way’ aan te passen. De basis van stabiliteit wordt gecreëerd doordat alle medewerkers hetzelfde doen en op dezelfde manier.
- Job Methods(JM):
Job Methods ontwikkelt individuen die in staat zijn hun baan op te delen in de delen waaruit ze samengesteld zijn. Ieder detail wordt op een systematische manier in twijfel getrokken om ideeën te genereren voor verbetering. De verbeterde norm wordt ontwikkeld door verspillingen te identificeren en te elimineren. Ook kunnen taken worden gecombineerd en kunnen taken worden vereenvoudigd.
Alle informatie in de SOP of Protocol is gebaseerd op de best practices die tot op dat moment bekend zijn. Medewerkers zullen altijd moeten blijven zoeken naar verdere verbeterkansen en optimalisatie. 5S, Lean en Kaizen stimuleren dit proces van continue verbetering. Als een medewerker denkt dat hij een betere manier gevonden heeft om het proces uit te voeren, moet hij dat bespreken met zijn collega’s. Als team kunnen ze dan beslissen om de norm aan te passen.
Gestandaardiseerd Werk hoeft niet in strijd te zijn met flexibiliteit en maatwerk. Integendeel, een goed voorbeeld is het ontwerp van een nieuw ziekenhuis. Iedere patiëntenkamer is precies hetzelfde ontworpen en ingericht voor alle soorten behandelingen en zorg, wat leidt tot een optimale flexibiliteit. De kamer is ontworpen in samenwerking met experts van verschillende afdelingen om ervoor te zorgen dat speciale vereisten ook in het uiteindelijke ontwerp zijn opgenomen.