Reduceren van variatie
Overal om ons heen is variatie. Een bestuurder heeft variatie bij het inparkeren van zijn auto; de aankomsttijden van treinen hebben variatie; het menselijk ras vertoont variatie en producten die uit een proces komen, zijn nooit hetzelfde. Elk proces vertoont variatie.
“Onbeheerste variatie
is de vijand van kwaliteit.”
Als we het hebben over procescapabiliteit maken we onderscheid tussen twee concepten: ‘Proces Capability’ en ‘Proces Performance’. Proces capability laat zien wat het proces kan, terwijl proces performance laat zien wat het proces daadwerkelijk doet. Het verschil tussen deze twee resultaten geeft de mogelijkheid tot verbetering aan.
Voordat een studie kan worden uitgevoerd naar de procescapabiliteit (Process Capability study), is het van belang om zeker te stellen dat het proces stabiel is en dat de data normaal verdeeld zijn. Een procescapabiliteitsonderzoek bestaat derhalve uit drie onderdelen:
- Stabiliteit:
de eerste toets is om te bepalen of er sprake is van bijzondere variatie die invloed heeft op het proces. Is het proces stabiel? Dit wordt uitgevoerd met een ‘Run chart’. - Normaliteit:
de tweede toets is om te bepalen of het proces normale data genereert. Zijn de procesdata normaal verdeeld? Dit wordt uitgevoerd met een normaliteitstoets. - Capability:
vervolgens is het mogelijk om te onderzoeken of het proces genoeg capability heeft. Is het proces in staat om aan de klant- of bedrijfsspecificaties te voldoen? Dit wordt gedaan met een proces capability studie.
De prestatie van een proces kan worden aangeduid door een sigma-getal dat het percentage foutloze producten aangeeft. Een proces dat op het niveau van 6 sigma presteert, laat zien dat 99,99966% van de producten binnen de gestelde specificaties vallen en dat slechts 0,00034% buiten de specificatie valt (defect).
Dit is equivalent met 3,4 defecten per miljoen mogelijkheden om een fout (defect) te maken. Desondanks is het niet noodzakelijk dat alle processen op dit niveau presteren. De Six Sigma filosofie is om doorbraken in kwaliteit en prestatie te realiseren. Een proces dat in eerste instantie presteert op het niveau van 2 sigma (gelijk aan 31% defects of 308.538 DPMO) en na een Six Sigma project presteert op het niveau van 3 sigma (gelijk aan 6,7% defects of 66.807 DPMO) is een succesvol Six Sigma project, omdat het project tot een significante verbetering heeft geleid.